Zeventig vrijwilligers van Vodafone staan na een ramp altijd klaar. Zij staan klaar om zo snel mogelijk de helpende hand te kunnen bieden. De vrijwilligers zijn keihard nodig. Zij zijn in staat om zo snel als mogelijk een netwerk in een rampgebied op te zetten, waarvan slachtoffers en hulpverleners gebruik kunnen maken.
MEDEMENS IN NOOD
We hebben het over het Instant Network van Vodafone. Dat laat daarmee zien dat mobiele technologie ook gebruikt kan worden om de medemens in nood te helpen. Jeroen Aanraad (29) uit Eindhoven is teamleider bij de Vodafone Foundation. Hij is ook vrijwilliger en bezocht al een vluchtelingenkamp in Kenia. Met Instant Network is hij nog niet uitgezonden, maar met nog twee Nederlanders is hij er klaar voor, op en top getraind.
„De vrijwilligers worden sinds 2012 uitgezonden naar gebieden die zijn getroffen door een natuur- of humanitaire ramp. Gebieden waar bijvoorbeeld na een aardbeving, overstroming of een tyfoon mobiel onmogelijk is”, legt Aanraad uit. „Wij gaan daar naartoe om een klein netwerk op te zetten. Slachtoffers en hulpverleners kunnen zo snel gebruikmaken van mobiel telefoonverkeer. Een Instant Network was onder meer nodig na de tyfoon Haiyan op de Filipijnen en na de aardbevingen in Nepal en Italië. Inmiddels zijn er tien missies geweest.”
Teams gaan op pad met een rugzak met elf kilo aan apparatuur en telefoons. Als het mogelijk is gaat ook een koffer mee met honderd kilo aan materiaal, waarmee een wat zwaarder netwerk kan worden geregeld. Aanraad: „Het voornaamste is dat we snel gratis ’calls’ kunnen uitdelen. Ter plaatse moet het binnen tien minuten wel lukken om een netwerkje op te zetten.” Maximaal vijftien dagen is een team in een gebied actief. „Ons eigenlijke werk thuis moet natuurlijk ook weer eens doorgaan”, zegt de Brabantse vrijwilliger. „Als een netwerk langer operationeel moet blijven, hebben we uiteindelijk wel een lokale operator en mensen die we hebben opgeleid om het netwerk te onderhouden.”